03 februari 2014

De auto van de 20e eeuw

Vroeger, toen de boekenmarkten nog echte zoek-en-ook-vind feestjes waren, bezocht ik ze veel. Die van Deventer, uiteraard. Maar ook die in Dordrecht, Bredevoort en in mijn toenmalige woonplaats Tilburg. Dat was toen. Nu kun je er maar beter niet meer komen. Op de boekenmarkt, of wat er nog van over is. De handelaren gooien er alles op de kraam, wat ze op internet niet kwijtraken, zo hoorde ik een paar jaar geleden een bezoeker zeggen. En ik moest hem gelijk geven. Nee, een internet zoeker ben ik niet geworden. Want dan moet je weten waar je naar zoekt. En kun je dus ook voorspellen wat er gevonden gaat worden. Terwijl de onverwachte vondsten juist het leukst zijn.

Dit was de laatste vondst op de boekenmarkt van Tilburg. In 2010. Daarna ben ik er niet mer naar toe geweest. In 2010 was het handelaren aanbod was om te huilen, het weer trouwens ook. Het was augustus en slechts dertien graden, met stromende regen. Veel kouder nog dan eerder voorspeld. Van dat weer waar je maar niet warm van wordt. Gelukkig was daar de grote uitverkoop van de Tilburgse bieb nog. Warm, droog en veel te zien. Ik kocht er dit compacte overzicht. Circa 400 automodellen in woord en beeld. Vertaald uit het Engels. Dus gedegen. Met precies genoeg technische gegevens om het voor een leek als ik toch nog begrijpelijk te houden. Met een foto er bij. Een beschrijving per auto waarom-ie in dit overzicht thuishoort.

Alfabetisch geordend, van Abarth tot Zil, en alles wat daar tussen zit. Per merk een aantal typen. En die typen van het merk zijn dan weer chronologisch geordend. De inhoudsopgave voorin is per merk. Het register achterin is per merk ook nog in typen uitgesplitst. Er is een illustratieverantwoording en voorin een uitgebreid colofon. Met een biootje van beide schrijvers. Het zijn beiden redacteuren en schrijvers van autobladen. Dat verklaart veel. Daarom leest het waarschijnlijk ook zo goed weg.

Ja, het was een bieb boek, dus het heeft een harde kaft. Het lukte me de stickers er af te halen en ik moest het ook een beetje repareren met plakband. Maar ach, voor een euro kan je je geen buil vallen. Overzicht van vierhonderd automodellen in woord en beeld. Met kleurenfoto's. Aldus de aangebrachte beschrijving op het beroemde kaartje voorin. Dat wat in vaktermen boekhoekje heet. En die beschrijving, was dat geen annotatie? Het is al even geleden, dat formele ontsluiting. Met de spatie, punt spatie. Eerlijk gezegd bezoek ik nog maar nauwelijks een bibliotheek. Maar om een tweedehands boek te scoren op een boekenmarkt die verder hopeloos tegenvalt kun je er nog altijd heel goed terecht. Voor weinig.

Laat dat nog even zo blijven. Dat boeken kunnen kopen in de bibliotheek. Want ik heb niks met boeken kopen via Marktplaats. Ik wil ze zien, voor ik ze aanschaf. En ik wil er, behalve dat onverwachte, ook nog iets van een beleving bij hebben. Om het maar eens met een misbruikte marketing term aan te duiden. Dat gevoel van: yes. Die koop ik. Leuk voor in mijn boekenkast. Een steeds opnieuw doorblader boekje. Waar je ook nog eens wat van opsteekt.

'De auto van de 20e eeuw' verscheen oorspronkelijk in 2002 bij uitgeverij Carlton te  London,onder de titel: '20th century cars : the complete guide to the century's classic automobiles'. 

Geen opmerkingen: