06 september 2009

Goud-Elsje

Een blog over het eerste deel van mijn favoriete reeks. Goud-Elsje, van Max de Lange-Praamsma. Protestants christelijke lectuur voor jonge meisjes, ook prachtig voor katholieke exemplaren zoals ik.

We maken kennis met de vijftienjarige Els Berkhout. Goud-Elsje, wordt ze door haar buurjongen 'en grote vriend' Taco Schaafsma genoemd. Vanwege haar 'lange, goudblonde vlechten, die elk in een mooie krul eindigden'. Taco, die, net als zijn vader, voor arts studeert is al van kindsaf aan Elsje's grote vriend. En de dingen, die ze niet met haar ouders bepraten kan - wat niet zo vaak voorkomt - kan ze altijd 'zo fijn' met hem bespreken.

Ze is de oudste in een gezin van vier. Vader Berkhout is kweker van groente en fruit. Het zijn de jaren dertig: ze hebben het niet breed. Elsje moet er na drie jaar HBS mee ophouden, omdat studeren te veel geld kost. Want broer Joop, dertien, gymnasium, zusje Nel 'die niet van leren houdt' en nakomertje Rietje van vijf, zijn er ook nog. Moeder Berkhout neemt een dame met dochtertje in pension. Dat dochtertje, Lotty, wordt een vriendin van Els. Maar ze heeft ook Paula, het 'Indootje' nog, dat Poeleke genoemd wordt.

Het is vooral een verhaal waar de mensen voor de komende delen in geïntroduceerd wordt. Het gezin Berkhout en het zoveel rijkere gezin Schaafsma. De armoe en de hartelijkheid. Het geloof in God. Alles wat gebeurt tussen zomer en kerst. Geen bijzondere dingen, wel heel mooi opgeschreven.

Goud-Elsje was niet het eerste deel uit de serie wat ik kocht. Zoals dat vaker gaat, als je series spaart. Je begint ergens in het midden en uiteindelijk heb je de tien delen allemaal te pakken. Dit deel schafte ik aan in 1992. En ik schat, dat ik het sindsdien zeker honderd keer heb gelezen. Het is meer dan zestig jaar oud en het blijft mooi. Net als de negen delen, die er nog op volgen.

Geen opmerkingen: