04 februari 2013

Ik kook vlug

... met behulp van een magnetron? Nee. ... door een diepvriesmaaltijd in een koekenpan te gooien en met het deksel er op zachtjes gaar te laten worden? Nee. ... met een tosti ijzer? Nee. ... een poffertjespan? ... ook al niet.

Ik kook vlug betekent alleen maar... ik organiseer. ik weet wat ik koop. ik weet wat ik klaar wil maken. ik weet hoeveel tijd het me zal kosten, aldus pagina 8. Waarna deze opmerkingen stuk voor stuk verder worden uitgelegd. Ik organiseer betekent bijvoorbeeld: het is nodig dat ik eerst katten, kinderen, honden verzorg. Want als ik dat niet doe, zou ik toch geen rust hebben, of zouden deze zo lastig worden dat ik er toch zenuwachtig van word. Het betekent ook: kookvolgorde organiseren. Dus wat af moet koelen en lang koken het eerst bereiden, dan pas de sla wassen en een hors d' oeuvretje opmaken. En systeem aanbrengen in de activiteiten: dus eerst goedendag zeggen, telefoontjes afhandelen en dan in de keuken verdwijnen en achter elkaar opschieten.

Een geweldig leuke bloemlezing is dit exemplaartje uit de Maraboe Flashreeks. Bent u nu zo zenuwachtig en gehaast, mevrouwtje, dat u niet eens de tijd heeft er over na te denken wat u gaat eten, en heeft u maar 30. 45 of 60 minuten om alles voor elkaar te krijgen eer uw man (vriend of gast) komt en heeft u dan ook nog voor 's avonds visite uitgenodigd? Wel, wel dat is een hele toestand. Maar daarvoor is nu juist deze Flash bedoeld en hoeft u dus maar even de komende pagina's door te kijken om vlug uw keuze te maken.

Waarna er pagina na pagina gerechten volgen. Het een nog smeriger en vetter dan het ander. Vlees in blik vermengd met gebakken aardappels en bonen uit blik. Groenten uit blik in een klodder mayonaise omwikkeld met ham. Toetjes met rum en sla met eierdooiers en citroen. Doperwten uit blik met  gesmoord slahart. Spaghetti met tong. Fondue met camembert. Het is wachten op een hartinfarct, mevrouwtje. Of meneertje. Maar dan is het toch uw schuld, mevrouwtje. Want dan heeft u deze Flash vast niet goed gelezen.

Het was 1961, we wisten al wel dat we te veel calorieën aten, maar we stonden er nog niet zo erg bij stil. Er werd nog volop alcohol genuttigd, het eerder genoemde gehaast mevrouwtje krijgt als advies dat een goed glas wijn en zelfs al een glas schuimend bier vermoeidheid en kribbigheid als sneeuw voor de zon verdwijnen. Hoewel het in deze Flash niet genoemd wordt, werd er ook nog volop gerookt. En vet gegeten. Klaargemaakt door de vrouw des huizes. Meestal dan. Precies één alinea wordt gewijd aan een man, die moet koken. Maar dat is dan, omdat mevrouw op reis is, en de maaltijden in een restaurant te duur en met vrienden te bezwaarlijk worden.

'Ik  kook vlug' verscheen oorspronkelijk bij uitgeverij Gérard & Co, te Verviers, onder de titel: 'Je cuisine vite'

Meer over Maraboe Flash is te lezen op deze (deels Franstalige) website.

Geen opmerkingen: