11 januari 2015

Het geheim van de fototrucage

Er staat een prijs in van € 0,50. En ik denk, dat ik er dat op 13 augustus 2010 ook inderdaad voor heb betaald. Volgens mij was het een kringloopwinkel-vondst. Nu ik er iets beter over nadenk, weet ik ook weer, dat het een kringloop vondst was na drie keer in korte tijd voor niets een boekenmarkt te hebben bezocht. Zoals dat steeds vaker gaat. Boekenmarkten met alleen maar troep op de kraam of spullen voor woekerprijzen. Je maakt er toch elke keer een behoorlijke reis voor en om dan alleen maar geconfronteerd te worden met niks, daar word je behoorlijk chagrijnig van. Ik in elk geval.

Maar van zo'n vondst als deze kan ik don ook wel weer heel vrolijk worden. Een Borrebach in de Amstel Hobby Serie dus. Met een titel die tot de verbeelding spreekt. De titels van de hoofdstukken doen dat ook. Dwalen door een wereld van fotografische mogelijkheden, bijvoorbeeld. Of Foefjes met kleurig licht, kleurige schaduwen, rasters en maskers. Of Bijzondere doka-stuntjes. Om maar eens wat te noemen.

In hoofdstuk dertien, dat De charme van de bijzondere fotografie heet, komt de kleine, goedsmakende technische hutspot ter sprake, zoals de schrijver dat in zijn inleiding noemt. Wat hij daarmee bedoelt, laat hij onder meer in een foto zien, die op glanspapier in het boek is afgedrukt. Een zwart wit opname van een zwoel kijkend meisje tegen de achtergrond van een flatgebouw. Voorbeeld van achtergrondprojectie, staat er bij. Een uit het archief gehaalde dia, dat met een gewone huiskamer projector tegen een witte wand wordt geprojecteerd. Een leerzaam tijdverdrijf voor de wintermaanden, terwijl u 's zomers weer voor aanvulling van de diacollectie zorgt.

Dat leerzame tijdverdrijf, daar verdiende de auteur zelf ook zijn geld mee. Als omslag voor de meisjesboeken tekende hij niet alleen, hij stelde ze ook samen met behulp van dia's en modellen. Precies zo als deze dame voor de dia poseert, zo zijn ook zijn omslagen voor uitgeverijen als Kok en Callenbach, in de jaren vijftig en zestig. Zeldzamer dan zijn geïllustreerde omslagen, maar ik heb er toch wel een aantal van. En zo is het circeltje dan weer rond. Er moet ook nog ergens een boek zijn, waarin hij de techniek van het illustreren uitlegt. Dat heb ik tot nu toe nog niet kunnen vinden. Maar ik wil het zeker nog eens zien te krijgen.

Dit fotoboek van Veen is, net als alle andere boeken die van zijn hand bij deze uitgever verschenen, ook weer voorzien van een alfabetische index. Vervolgens nog een lijst van andere titels van Borrebach, die eerder verschenen. Het is al een indrukwekkend overzicht. Als laatste staat er nog een lijstje in van boeken over kamperen en sport, die ook in de Hobby Serie verschenen. Maar die kom ik eigenlijk maar zelden meer tegen. Die van Borrebach wel. Blijkbaar werden ze destijds goed verkocht. En moeten ze nu allemaal weg, omdat de computer zijn technieken allemaal heeft overgenomen. Ik zet ze juist in de kast. Om de nostalgie. 

Geen opmerkingen: