09 december 2012

Ik doe alles zelf

Van de serie Maraboe Flash bezit ik een groot aantal deeltjes. Ze staan, naast elkaar in een van mijn boekenkasten. Als je ze zo allemaal achter elkaar ziet staan, valt op, dat het 'mannen' en 'vrouwen' onderwerpen zijn. Het gaat óf over knutselen óf over koken. Over schaken of over handwerken. Dat idee. Ik doe alles zelf is zo'n mannenboekje. Zoals bij alle Flash boekjes is de titelpagina een stuk vollediger dan het omslag. Van onderhoud tot zelf maken : Ik doe alles zelf : Timmeren : deel 1, staat er. Of de boekjes in de jaren zestig ook in de bibliotheekcollectie opgenomen zijn geweest, weet ik niet. Maar de  bibliothecaris had er een leuke puzzelmiddag aan gehad. Wat is nu precies de titel?

De inhoudsopgave, die, zoals steeds,  Deze Flash in een oog opslag heet, waarbij het woord oog getekend is, verklaart de omvangrijke titelpagina. Deze Flash is de eerste in een reeks hobby-boekjes, zo staat er. Er zullen nog vele deeltjes volgen, gewijd aan diverse knutselhobby's, met betrekking tot schilderen, de omgang met electriciteit, - met een 2x c, inderdaad, zo werd het toen nog geschreven, het aanleggen en monteren van muziekapparaten en -toestellen enz.

Het eerste deeltje van een serie binnen een serie dus. Ja, er zijn inderdaad nog meer deeltjes doe het zelf verschenen. Die bezit ik ook. Daarover een andere keer meer. Dit deel dat dus over timmeren gaat, stelt de lezer weer een aantal vragen, waarna het antwoord op een bepaalde pagina wordt gegeven. Van oriëntatie, naar aankoopadviezen, naar aankoop, naar handleidingen voor gebruik, via vakmanschap, de plaats van het knutselen tot de functie er van. Want samen met uw zoon knutselen kan leuk en heel verantwoord zijn. De ideale plek om te knutselen is dan ook de ruimte waar de kinderen spelen. In de speel- en hobbykamer.

Ook in deze Flash weer een groot aantal tekeningen, om alles duidelijker te maken. En aan het eind van het boekje een beknopte inhoudsopgave, waarin, chronologisch in trefwoorden is omschreven waar wat te vinden is. En daarbinnen in sub trefwoorden. Zo omvat het hoofdstuk Monteren informatie over Pleisteren, Lijmen en Solderen en het hoofdstuk Waar? informatie over onder andere Gereedschapskist, Werkkast en Werkplaats. Altijd handig. Of, zoals het eerste hoofdstuk aanmoedigt: Stroop uw mouwen op!

'Ik doe alles zelf 1: Timmeren' verscheen oorspronkelijk bij uitgeverij Gérard & Co, te Verviers, onder de titel:'Je fais tout moi-même (tome 1)'.

Meer over Maraboe Flash is te lezen op deze (deels Franstalige) website.

Geen opmerkingen: