06 december 2009

De Volkswagen kever

Het is een vertaling uit het Engels, en de volledige titel luidt: De Volkswagen Kever : het verhaal van de populairste auto ter wereld. Dat overdrijft samensteller Keith Seume niet. Zo rond de millennium wisseling kwamen we om in de lijstjes. Beste, mooiste, grootste vul-maar-in van de eeuw. De populairste auto van de eeuw werd de kever.

Niet zo verwonderlijk, want hij is alles bij elkaar meer dan vijftig jaar in productie geweest. Ontworpen voor Ferdinand Porsche en aanvankelijk bedoeld als auto voor het volk. In het Duitsland van Hitler, die start was niet de allerbeste.

Maar al direct na de oorlog zorgde het ontwerp voor wat ze nu een doorstart zouden noemen van de Volkswagen-fabriek. De productieaantallen stegen tot duizelingwekkende hoogten: 100.000, 1.000.000, 10.000.000. Er werd gesleuteld aan zo'n beetje alles. In de jaren tachtig werd de productie in Duitsland stopgezet, maar in Mexico gingen ze nog vrolijk door. Tot na het nieuwe millennium.

Aan het eind van de jaren negentig presenteerde Volkswagen vol trots haar New Beetle. De retro kever, met de charmes van vroeger en het comfort van nu. Na veel zoeken en sparen, heb ik nu zelf zo'n retro kever. Maar zijn voorganger was bij al favoriet, nog ver voor ik mijn rijbewijs had.

Dit salontafelboek van Seume kocht ik ooit voor de helft van de prijs bij een antiquariaat. Het is een echt plaatjes kijkboek, met wat lekker leesbare feiten er tussen door. Maar vooral: veel foto's. Niet alleen van complete Kevers, ook van alle details. Dashboard, stuur, achterlichten, handgreep van de kofferbak. En dat alles door de jaren heen. Leuk om te hebben en steeds weer door te bladeren. Zoiets kunnen ze niet maken van elke auto. Want elke kever is een auto, maar niet elke auto is een kever.

Geen opmerkingen: